دسته‌ها
نوشته ها

📌 بررسی فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار [یادداشتی از محمدرضا شهبازی]


🔻حواله‌ت به صاحب همان پرچم و کتیبه

🔹فیلم «عرق سرد» مثلا بر اساس واقعیت بود. یک مجری تلویزیون، به همسرش که عضو تیم ملی‌ست اجازه خروج از کشور و همراهی با تیم ملی بانوان را نمی‌دهد. فقط یک فرق بزرگ با واقعیت داشت.

در واقعیت، مجری تلویزیون یکی بود مثل کارگردان فیلم؛ از همان طبقه و با همان نگاه سیاسی و اجتماعی که مجری برنامه‌های شبکه ورزش بود. اما در فیلم، مجری تلویزیون یکی بود مثل نجم‌الدین شریعتی! مجری برنامه‌های معارفی.

🔹کارگردان به همین راحتی دروغ گفته بود و مشکلی را که به هم‌مسلک‌های خودش و خلق و خوی کثیفشان ربط داشت، انداخته بود توی زمین مذهبی‌ها.

🔹جنبش #METOO هم برملا کننده گند و کثافت اخلاقی همین طبقه بود. معلوم شد از زیر پوست هالیوود گرفته تا کارگاههای هنری و گالری‌ها و میتینگ‌های سیاسی و ارتباطات فردی همین قشر، چه فضاحتی برپاست و چطور قربانی‌های جنسی در این طبقه خفه می‌شوند و اجازه فریاد زدن پیدا نمی‌کنند.

🔹اما حالا نرگس آبیار روی همین موج #METOO «ابلق» را ساخته. اما بصورت ناجوانمردانه‌ای بجای پرداختن به خاستگاه اصلی آن جنبش و نشان دادن لجنزار اصلی، داستان را آورده در یک محیط مذهبی و سنتی.

جایی که صلوات از دهن مردمش نمی‌افتد، مردها یکی در میان به زن و دخترشان تذکر می‌دهند روسری را بکشند جلوتر، روی دیگ‌ها «یا حسین» نوشته شده و… از قضا کسی که حکم به سرپوش گذاشتن بر تعرض می‌دهد، کارش دوخت و دوز پرچم و کتیبه امام حسین است!

🔹اشارات و نمادهای مذهبی در فیلم خیلی بیشتر از اینهاست که می‌گذریم. بالاخره شاید از نظر خانم آبیار آن کسی هم که –در آخرین مورد- روی ماجراهای آیدین آغداشلو خاک ریخت و تابلوهایش را 12 میلیارد آب کرد، مذهبی‌ها و سنتی‌ها بودند!

🔹بگذریم! نه من منتقدم نه این متن نقد فیلم است. فقط خواستم بگویم نه ما انقدر ابله هستیم که نفهمیم سازنده ابلق چه کرده، و نه دنیا انقدر بی‌حساب و کتاب است که بیایی هر حرفی را بزنی و هر چیزی را توی فیلمت بگذاری و بروی. ان‌شاالله خود صاحب آن پرچم و کتیبه جواب فیلمساز را می‌دهد. همین!


یادداشتی که خواندید به قلم آقای محمدرضا شهبازی در کانال نوشته های ایشان که ماهبندان (mahbandan ) نام دارد منتشر شده است. برای دیدن این یادداشت در تلگرام روی این لینک بزنید


پیشنهاد می کنیم در ادامه حتما این مطلب را هم بخوانید » درباره سینمایی شبی که ماه کامل شد [نکات مهمی که باید بدانیم] چرا این فیلم ضد اسلام و تشیع است؟


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
نوجوانیا

از نوجوانیا

رسانه نوجوانیا ، رسانه دختران مسجدی و پسران مسجدی که با نظارت مومنین مسجدی و طبق متن فقه شیعی به نشر خبر و مقاله می‌پردازد. رسانه نوجوانیا از راه روشنگری برای درک بهتر موضوعات به مردم قدرت می‌دهد تا تصمیم درست بگیرند. گروه تحریریه نوجوانیا تلاش می‌کند در محیط رایان با دفاع از حق ، برای پیشبرد اهداف متعالی اسلام عزیز قدم بردارد...

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات